Vul niet langer een lekkende emmer

Als ondernemer droom je natuurlijk van een continue stroom nieuwe leads. Het liefst potentiële klanten die daadwerkelijk van plan zijn om je producten te kopen en daarna ook terugkomen voor meer.
Je ziet ze vast ook voorbijkomen in je social media: die wilde beloftes over instant leads. "100 leads binnen 24 uur!" of "Verdriedubbel je leads met deze ene truc!" Pure onzin natuurlijk, waar ondernemers alleen maar teleurgesteld van worden.
Maar ze missen ook een zeer belangrijk inzicht!
Mogelijke klanten of leads binnenhalen zonder er daarna ook mee aan de slag te gaan en ze op te volgen (lead nurturing) is eigenlijk net als water in een lekkende emmer gieten. Voor je het weet zijn ze weer weg, nog voordat ze klant worden. Jouw net veroverde leads schrijven ook vaak meteen weer uit.
Een sterke band opbouwen met potentiële klanten vraagt net zoveel geduld en aandacht als daten in het echte leven. Mensen die interesse hebben in jouw merk hebben tijd nodig om je te leren kennen, je toegevoegde waarde te snappen, maar ook eens rond te vragen en zich zeker genoeg te voelen om bij je te kopen.
En daar komt lead nurturing om de hoek kijken - de kunst om leads om te toveren tot blije, betalende klanten.
Lead generation zorgt voor heel wat contactgegevens, maar met lead nurturing maak je van die contacten échte klanten. Het draait allemaal erom waardevolle inzichten te delen, te laten zien dat je weet waar je het over hebt, en mensen écht te helpen bij het maken van hun keuzes.
Kortom: het gesprek gaande houden met je potentiële klanten en ze stap voor stap overtuigen met de juiste content.
Lead nurturing content per fase
Elke potentiële klant heeft andere interesses en zit in een andere fase. Hier wat voorbeelden van content die past bij elke fase:
Van koud naar lauw: deel je kennis
- Trends uit de branche en inzichten
- Praktische tips waar ze echt wat aan hebben
- Wat maakt jouw merk uniek
Soorten content: Blogposts, infographics, cijfers, gratis downloads, trendrapporten
Van lauw naar warm: bouw vertrouwen op en laat je toegevoegde waarde zien
- Algemene succesverhalen
- How-to content over specifieke onderwerpen
Soorten content: Artikels, webinars, vergelijkingstools
Van warm naar hot: creëer een persoonlijke connectie
- Specifieke ervaringen van klanten
- Tools om te testen welk product bij jouw klant past
- Productdemo's of gratis proefperiode
- Gepersonaliseerde berichten over de uitdagingen van jouw klant
Soorten content: Korte tekstblokken, korte video's, beperkte vragenlijsten, leadformulieren
Van hot naar klant: neem weerstand weg en creëer urgentie
- Voorstellen op maat
- Tijdelijke aanbiedingen of exclusieve deals
- Direct contact via telefoon
Soorten content: Korte tekstblokken, telefoongesprekken, specifieke verkooppagina
Soepel proces
Lead nurturing acties volgen het gedrag van jouw potentiële klant - denk aan e-mails openen, websitebezoek, content downloaden of formulieren invullen.
Succesvol je leads opvolgen betekent: de juiste content op het juiste moment met de juiste boodschap.
Marketing automation maakte het opvolgen van je leads al een stuk makkelijker.
En nu, met de artificiële intelligentie (AI) functies in bijna alle e-mailmarketing tools, wordt lead nurturing nóg effectiever.
Met de AI functies kun je:
- Content persoonlijker maken
- E-mailadressen checken
- Beste verzendtijden kiezen voor jouw volgende actie
- Feedback analyseren en suggesties krijgen voor reactie of opvolging
- Je inbox beheren
- Voorspellende rapportages maken
Dus ga aan de slag en dicht die lekken in je leadproces!