Harde cijfers of menselijke inzichten?

Ik heb gemerkt tijdens mijn jaren als consultant dat veel sales- en marketingprofessionals hun ultieme vertrouwen stellen in kwantitatieve statistieken. En uiteraard zijn doorklikpercentages en conversiegegevens waardevolle statistieken. Maar die gegevens leggen alleen het 'wat' vast en niet de complexe emotionele reis die leidt tot de aankoop of inschrijving.

De rijke inzichten die je kan verkrijgen uit kwalitatief onderzoek - klantinterviews, werken met focusgroepen en ervaringsmapping - leggen het cruciale 'waarom' achter klantbeslissingen bloot en onthullen de emotionele triggers en onderbewuste motivaties die geen enkele dataset volledig kan vastleggen.

Zelfs in ons door AI aangestuurde tijdperk blijft menselijk gedrag prachtig onvoorspelbaar. Onderzoek toont aan dat tot 95% van de aankoopbeslissingen onbewust wordt genomen en wordt aangestuurd door emotie in plaats van logica.

Wil je jouw markting effectief en rendabel maken? Dan combineer je best beide werelden. Gebruik data om te zien wat werkt en kwalitatieve inzichten om te begrijpen waarom. Je kan die kwalitatieve inzichten vaak ook nog onderbouwen met harde data indien je wil valideren. Daardoor ontstaat een krachtige feedbackloop.

Met een combinatie van beide inzichten bouw je niet alleen sterkere klantrelaties, maar zie je ook direct effect op je omzet. Uiteindelijk draait het immers niet om de hoeveelheid data, maar om de juiste mix van inzichten die relevant zijn voor jouw business.